Varhany a positiv

 

Varhany na kůru

Varhany na kůru mají dva manuály a pedál a byly původně v evangelickém kostele v Mokřinách u Aše. V roce 1956 byly převezeny do Plzně.

Varhany na kůru 2

varhany na kůru – čelní pohled

Zdejší kostel varhany potřeboval a v Mokřinách (vylidněných po odsunu) hrozilo nebezpečí, že se k varhanám dostanou nepovolané osoby a zničí je.
Nástroj postavila rakouská firma Bratři Mauracherové pro kostel v Mokřinách. Firma působila na konci 19. a na začátku 20. století. Přesné datum postavení varhan není známo.
Nástroj byl koncipován v duchu pozdního romantismu, ale především k doprovodu lidového zpěvu.

Ve zdejším kostele vznikla na začátku 60. let tradice hudebních nešpor – duchovních koncertů při kterých bylo žádoucí také koncertní využití varhan. Proto byla v roce 1973 provedena jednak generální oprava nástroje, ale také změna jeho dispozice tak, aby bylo možné hrát i barokní a soudobou varhanní literaturu. V této zvukové podobě jsou zdejší varhany stále a slouží k bohoslužbám i k interpretaci varhanní literatury při hudebních nešporách.

varhany na kůru

varhany na kůru – boční pohled

Dispozice varhan:

I. manuál: Principal 8´
Kryt 8´
Oktáva 4´
Roh kamzičí 4´
Superoktáva 2´
Kvinta 1 1/3´
Mixtura

II. manuál: Flétna 8´
Aeolina ´
Prestant 4´
Flétna 4´
Principal 2´
Sesquialtera
Acuta
Hoboj 8´

Pedál: Subbas 16´
Oktavbas 8´
Flétna 8´
Chorálbas 4´
Spojky: I/II, I/II 4´,I/II 16´, I/P, II/P, Tutti, žaluzie II. manuálu.

Barokní positiv

Barokní positiv

Barokní positiv z roku 1754

Barokní positiv byl postavený Ondřejem Guthem v roce 1754.
Positiv stál původně v katolickém kostele ve Všesulově a také jemu hrozila zkáza.
Kostel byl v havarijním stavu. Také positiv byl ve velmi špatném stavu. Byl silně napadený červotočem a znečistěný různým ptactvem.
Ing. Jiří Reindl se ujal opravy a nejprve nástroj rozebral a vyčistil. Pak bylo nutné nechat celý nástroj ozářit, aby byl dokonale vyhuben červotoč a teprve potom byl positiv znovu sestaven a přišly na řadu píšťaly a zvuková stránka.
Restaurování skříně provedla restaurátorka Milena Šoltészová. Celková oprava (mohlo by se říci restaurování) je velmi zdařilá a positiv je využíván v zimním období k doprovodu bohoslužeb, ale i jinak při duchovních koncertech, kdy je možné hrát i na dvoje varhany.

Dispozice positivu:
Copula maior, Copula minor, Principal 2´,
Kvinta 1 1/3´, Oktáva 1´, Mixtura 2x.